Att det är svårt s bygga nytt mellan Alingsås och Göteborg gör det inte omöjligt, men den exakta utformningen kommer rimligen ta många år av utredningar att fastställa, skriver Kristoffer Westlund i en replik.
Att det är svårt s bygga nytt mellan Alingsås och Göteborg gör det inte omöjligt, men den exakta utformningen kommer rimligen ta många år av utredningar att fastställa, skriver Kristoffer Westlund i en replik. Bild: Johan Hallberg

Insändare: Världsfrånvänt att tro på fyrspår före 2035

Att det är svårt s bygga nytt mellan Alingsås och Göteborg gör det inte omöjligt, men den exakta utformningen kommer rimligen ta många år av utredningar att fastställa, skriver Kristoffer Westlund i en replik.

ANNONS

Svar till ”Hög tid att uppgradera Västra stambanan”.

Vem som bor i Alingsås är omedveten om Västra stambanans betydelse och dess problem med kapaciteten? Claes Westberg och Lennart Wassenius argumenterar för att stoppa Västlänken, ta pengarna och snabbt bygga ut stambanan till fyrspår. Men debattörernas naivitet är slående. Västlänken behövs fullt utbyggd och det går inte att bygga fyrspår snabbt.

När Nils Ericson översåg byggstarten i Skaveryd strax utanför Alingsås år 1856, behövde han inte bry sig om vår moderna miljölagstiftning. Man kan tycka vad man vill om hur planeringsprocesserna för stora infrastrukturprojekt är utformad, men att tro att fyrspårig järnväg genom Säveåns dalgång kan vara byggd innan 2035 som debattörerna säger är direkt verklighetsfrånvänt.

ANNONS

Landskapet söder om Alingsås är omväxlande och dramatiskt, med lövskogar, hagmarker, sjöar och kuperad terräng. Det är ett gammalt kulturlandskap med stora naturvärden; Västra stambanan går idag genom eller i direkt anslutning till flera riksintressen för kulturmiljövård på vägen mot Göteborg. Det finns även stora områden av skyddad natur i korridoren. Att bara lägga två spår vid sidan av de befintliga kommer på många ställen inte låta sig göras utan förödande ingrepp i landskapet. För Wassenius, som varit aktiv som kommunpolitiker i Lerum, borde detta inte vara någon nyhet. Lerums kommun motsatte sig ju utbyggnad av järnvägen mellan Floda och Aspen i början av 2000-talet med argument grundade i den känsliga miljön.

Att det är svårt att bygga nytt mellan Alingsås och Göteborg gör det inte omöjligt, men den exakta utformningen kommer rimligen ta många år av utredningar att fastställa. För det är tunga intressen som behöver vägas mot varandra och bygget kommer till slut kosta många tiotals miljarder.

Så småningom kommer man behöva bygga ny järnväg ner till Göteborg men på kort sikt är det viktigaste att ny järnväg mellan Göteborg och Borås kommer på plats. Tillsammans med åtgärder på Älvsborgsbanan och triangelspår i Herrljunga skulle en sådan satsning dessutom kunna avlasta stambanan genom att trafik från norr avleds mot Borås.

För järnväg mellan Borås och Göteborg behövs dock Västlänken. Debattörerna skriver att tågtunneln i Göteborg tränger undan andra satsningar i regionen. Tvärt om! Västlänken innebär en fördubbling av antalet spår från söder in till Göteborg. Det kapacitetstillskottet är en lätt insedd förutsättning för Borås-Göteborg, något också Trafikverket bekräftat.

Kristoffer Westlund

LÄS MER:Daniel Filipssons spårfrustration: ”Kan kännas hopplöst”

LÄS MER:Insändare: Hög tid att uppgradera Västra stambanan

ANNONS