Harri Pennanen, Per Florén och Thomas Örn Karlsson som representerar nätverket i Fåglavik har anledning att glädjas åt att Trafikverket nu vill sälja stationshuset för en krona.
Harri Pennanen, Per Florén och Thomas Örn Karlsson som representerar nätverket i Fåglavik har anledning att glädjas åt att Trafikverket nu vill sälja stationshuset för en krona. Bild: Philip Mauritzson

Här växer Herrljunga

Fåglavik fortsätter att växa befolkningsmässigt och kulturellt. Närmast står det q-märkta stationshuset på tur för att utvecklas med automatbutik och distansarbetsplatser.

ANNONS

LÄS MER:Fåglaviks eget helgon fyller 150 år

Det är en bygd i förändring som möter AT-bilen när den sladdar in på Glasbruksvägen. Och trion som för dagen får representera Nätverket för kultur och utveckling i Fåglavik har anledning att glädjas. Jag följer med in i Harri Pennanens trädgård, där Per Florén och Thomas Örn Karlsson tar plats på var sin sida.

– Ska vi ta det från början?

Nej, det blir en för lång historia. Fåglaviksnätverket har varit alldeles för aktivt och ambitiöst för att få plats med allt man åstadkommit och planerat för framtiden i den här texten.

Vi nöjer oss med stationshuset och befolkningsutvecklingen.

– Ja, i måndags kom Lea-analysen som visar att vi växer. Det blir en extra morot, säger Thomas Örn Karlsson.

ANNONS

Fåglavik har ökat från 197 invånare 2013 till 234 invånare 2019, vilket motsvarar en ökning med drygt 18 procent under dessa år, enligt statistik från SCB. För 2019 ses ökningen i åldrarna 0-44 år vilket glädjande sänker medelåldern på orten.

Thomas, Harri och Per pratar om stämpeln på Fåglavik som funnits länge. En ort med nedlagt bruk med utflyttning, som fram till 90-talet tog emot missbrukare från Göteborg.

– Det är en gammal stämpel, säger Per Florén.

– Ja, att det har varit lite ”tjuvar och banditer” över Fåglavik, säger Thomas Örn Karlsson.

– Men nu utvecklar vi orten med kultur, även om vi gör det med små medel. Och folk börjar bli nyfikna på Fåglavik, säger Harri Pennanen.

Fåglavik ska få ett utomhusmuseum och ett fik är det tänkt, allt i samarbete med Svenska kyrkan. Men i måndags kom ”smällkaramellen” från Trafikverket, som gjorde att nätverkets närmaste fokus hamnar vid stationen.

– Trafikverket ringde och sa att vi har fått förtur att köpa stationen för en krona. De påbörjade en sanering där för två år sedan och innan de säljer har de lovat att återställa golv och sätta upp säkerhetsstaket mot järnvägen, berättar Thomas Örn Karlsson.

Här ska rymmas en mix av näringsliv och kultur. Distansarbetsplatser, minikonferensrum, ett konstnärsresidens, verkstad för konstnärer. Och vad sägs om en automatbutik, dit Axfood kan leverera upp till tusen basartiklar.

– Den kostar oss 140 000 kronor och man använder den med passerkort, säger Thomas Örn Karlsson.

Svinnkostnader?

– Det får föreningen ta, vi måste bygga upp en buffert. Men vi ser att automatbutiken i Svenljunga går som tåget.

Närmast ska föreningen ta fram ett prospekt till en förstudie och man hoppas på ett regionalt kulturstöd på 200 000 kronor. Trafikverket vill se en hållbar plan och Riksantikvarieämbetet ska också säga sitt om det q-märkta stationshuset från 1858, ritat av SJ:s dåvarande chefsarkitekt Adolf W Edelsvärd.

Men vem ska göra allt grovjobb sedan?

– Det blir nog delad vårdnad, konstaterar Harri Pennanen.

– Nu gör vi allt det här arbetet på fritiden, säger Per Florén.

Befolkningsutveckling Fåglavik

2013 197

2014 206

2015 206

2016 221

2017 230

2018 224

2019 234

källa: SCB

ANNONS