De nya polisbilarna är vid första anblick svåra att skilja från de gamla, bortsett från en liten klisterlapp med information om kameraövervakning.
De nya polisbilarna är vid första anblick svåra att skilja från de gamla, bortsett från en liten klisterlapp med information om kameraövervakning. Bild: Polismyndigheten

Polisens nya specialbilar ska klara upp fler brott

Inbyggda kameror i alla riktningar, fartradar och automatisk nummerplåtsavläsning.
Tillsammans ska det göra polisbilarna till portabla fartkameror – som kan dyka upp varsomhelst och närsomhelst.
– Man får bättre möjlighet att dokumentera olika händelser, vilket leder till att fler brott kan klaras upp, säger Jenny Larsson, verksamhetsutvecklare på Nationella operativa avdelningen hos polisen.

ANNONS
|

I en inte allt för avlägsen framtid skulle du kunna få fortkörningsböter utan att ha passerat en enda vanlig fartkamera – och trots att det inte var några poliskontroller längs vägen. Det skulle kunna räcka att du har kört för fort och att en polisbil har befunnit sig i närheten.

Vi är inte riktigt där än, men tekniken är snart på plats och polisens nya högteknologiska ”superbilar” har redan börjat rulla på vägarna.

Det har pratats om de nya polisbilarna i flera års tid. Polismyndigheten har beställt 2 200 specialbyggda bilar från Volvo till en kostnad av cirka två miljarder kronor. Grunden för de nya fordonen är Volvo XC60 och Volvo V90, men med tillägg som inte vanliga konsumenter kan beställa.

ANNONS

Till exempel har de beställts med maximal prestanda utan motorspärr för maxhastighet. Det innebär att bilarna kommer att göra omkring 220 km/h, trots att de väger mer än en vanlig Volvo.

Bilarna har kameror med 360 graders synfält utåt och en kamera med ljudinspelning inuti bilen.

De är också förberedda för fler avancerade funktioner som ska kunna aktiveras i bilarna de närmaste åren, bland annat fartradar och system för att automatiskt läsa av nummerplåtar.

– De nya bilarna finns i verksamheten redan nu tillsammans med de gamla, som byts ut efter behov. När det gäller tekniken i bilarna håller den fortfarande på att testas för att säkerställa en bra användarupplevelse och att allt fungerar som det ska. Kamerorna testas i pilotverksamhet och utökas successivt, men finns redan i ganska många bilar, säger Jenny Larsson, verksamhetsutvecklare på Nationella operativa avdelningen hos polisen.

Hon kan inte svara på exakt hur många nya bilar som finns i verksamheten redan nu, men de används över hela landet.

I framtiden kan fortkörare löpa större risk att åka fast, när varje polisbil i teorin kan fungera som en portabel fartkamera.
I framtiden kan fortkörare löpa större risk att åka fast, när varje polisbil i teorin kan fungera som en portabel fartkamera. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Utredning satte stopp för kameror i civila bilar

Men processen med de nya bilarna har dragit ut på tiden. Polisbilar som i teorin skulle ha möjlighet att kameraövervaka överallt i samhället väckte en del frågetecken ur integritetssynpunkt och Integritetsskyddsmyndigheten inledde en lång utredning. Till slut fick Polismyndigheten grönt ljus för att använda den nya tekniken, men bara i målade polisbilar.

När det gällde omålade civila polisbilar satte myndigheten stopp för användning av 360-graderskamerorna, om det inte finns en konkret brottsmisstanke.

Innan poliser kan använda kamerorna i bilarna måste de genomgå en teknisk utbildning, där de bland annat får instruktioner kring vilka ramar som gäller för när man får och inte får spela in.

Även på 1990-talet körde polisen Volvo. På den tiden var det Volvo 940 som gällde.
Även på 1990-talet körde polisen Volvo. På den tiden var det Volvo 940 som gällde. Bild: Christine Olsson/TT

Polisbilarna blir portabla fartkameror

De fem kamerorna ger tillsammans ett 360 graders synfält runt om bilarna. Poliserna aktiverar själva kamerorna vid behov. De spelar dessutom löpande in film utan ljud, som lagras i tre minuter, innan de automatiskt spelas över.

– Man får bättre möjlighet att dokumentera olika händelser, vilket leder till att fler brott kan klaras upp. Vi hoppas också på ökad trafiksäkerhet, särskilt med hjälp av radarn. Samt en större trygghet i att allmänheten vet att polisens bilar kan kameraövervaka. Det innebär till exempel ökad dokumentation vid blåljussabotage, säger Jenny Larsson.

Nästa steg blir att börja testa funktionerna för fartradar och automatisk nummerplåtsavläsning. Tillsammans med kamerorna har det potential att göra polisbilarna till portabla fartkameror som kan dyka upp varsomhelst och närsomhelst.

– I vissa av de gamla bilarna finns redan en liknande funktion. Tanken är att det ska vara så enkelt som möjligt för polisen i bilarna att få den information de behöver för att bedöma om en bil är intressant att undersöka eller inte.

Fartradarfunktionen är inte färdigutvecklad och kommer dröja ytterligare. När den är klar kommer den kunna läsa av hur snabbt bilar i närheten kör. Även idag kan polisen läsa av hastighet, men bara på bilar i samma körfält och riktning. Med den nya tekniken kommer det gå att läsa av alla fordon i närheten, även bilar som åker i mötande körfält.

Planen är att alla utryckningsfordon ska ha tillgång till såväl kameror, nummerplåtsavläsning och fartradar i framtiden.

ANNONS