Skadorna blev Olas väg till teatern

I jakten på en ny hobby blev Ola Hedén av misstag värvad till en roll på Folkteatern i Göteborg. Det blev ingången till ett yrke som skådespelare för Flodabon, som nästa torsdag står på Dergårdsteaterns scen tillsammans med Claes Månsson.

ANNONS
|

”Sådan far” heter pjäsen, som nu har nypremiär. Under de drygt femtio föreställningar som spelades under förra turnén 2021 kom duon inte till Lerum, men den här gången vill Ola Hedén starta på hemmaplan.

– Det är en bra teater, ganska stor och samtidigt kommer publiken nära, säger han och sveper med blicken över raderna med blåa stolar i Dergårdsteatern.

– Men vi har spelat på allt från såna här scener till små bygdelokaler. Enda kravet vi haft är att det är mer än två meter i takhöjd, för annars slår Claes i huvudet.

Familjära förvecklingar

Månsson/Hedén spelar far och son, som trots att sonen är medelålders bor under samma tak. Både pappa Einar och sonen Göran börjar dock på varsitt håll smida planer på att bli ensam herre i lägenheten, och de familjära förvecklingarna är ett faktum.

ANNONS

– Claes har en unik förmåga i sin tajming, och han har också tyngden. Han kan vara rolig och också väldigt allvarlig, och mena det. Det är en ynnest att få jobba med en sån skådespelare, säger Ola Hedén.

Oväntad debut

Han beskriver Claes Månsson som något av en ungdomsidol, även om han under uppväxten på Källö-Knippla i Göteborgs norra skärgård inte hade en tanke på att bli skådespelare. Då var det fotboll och hockey som gällde, innan trasiga knän och axlar tvingade bort Ola från idrotten .

24 år gammal behövde han såldes hitta en ny hobby. En kompis, som jobbade som publikvärd på Folkteatern, tipsade Ola om att amatörteater kanske skulle vara något för honom. Ola fick numret till en ansvarig person på teatern och blev ombedd att dyka upp vid kvart i sju på kvällen. Han hann knappt innanför dörren innan han fick ett manus i handen.

– Du ska spela dörrvakt, sa personen som tog emot honom.

– Idag? frågade Ola.

– Ja, det är föreställning nu klockan sju, det är väl inga problem?

– ”Nej, nej, nej, det är inga problem”, sa jag. Det var första gången jag höll i ett manus.

Utan spärrar i Malmö

Först efter föreställningen fick personen klart för sig att Ola inte var en av teaterns publikvärdar, som brukar plockas in i den här typen av statistroller vid behov. Den minimala insatsen med en kort replik räckte för att Ola skulle bli helt helt hänförd. Han fick snart en riktig roll, och ett par år senare bar det vidare till en teaterutbildning i Malmö. Där visade han samma djärvhet som under sin första dag på Folkteatern.

– Jag är fortfarande förundrad att jag gjorde det, men jag gick till ett kafé där de hade en öppen scen och sa att ”jag vill ha en halvtimme varje måndag, i ett år”.

– Okej, vad ska du göra? blev motfrågan.

– Jag vet inte, jag ska lära mig hur man gör när man uppträder inför en publik, svarade Ola sanningsenligt.

Du låter totalt orädd?

– Ja, men det var som att jag hittat hem och jag hade inga spärrar. Nu är jag mer rädd, säger Ola, innan han omformulerar sig.

– Inte rädd kanske, men eftertänksam, och det är till nytta, det är kanske erfarenheten.

Handlar det om att du fått en känsla för vad som funkar och inte funkar?

– Ja, jag tror snarare det. Sen har jag nog blivit mer rädd överlag med åren. Skulle du idag göra en dåligt ihopsnickrad lådbil i trä, utan broms, och slänga dig ut för en backe? Det hade man ju aldrig gjort, för du vet att det kan gå åt helvete. Erfarenhet är inte så dumt.

Hittade lusten igen

Och erfarenhet har han skaffat sig. Utbildningen i Malmö byttes mot scenskolan i Göteborg, och därefter väntade flera säsonger med Riksteatern på Gunnebo slott. Tillsammans med Ulf Dohlsten uppträdde han sedan med Alla heter Allan, en pjäs som blev en så stor succé att den fick ge namn åt Olas produktionsbolag, Teater Allan.

När Ola träffade Ulf Dohlsten hade hans inställning till yrket dock gradvis förändrats. Lådbilen hade fått bromsar som var lite för effektiva, till viss del hade han tappat bort det lustfyllda med skådespeleri. Den luttrade kollegan hjälpte honom tillbaka till spåret där teatern är lek och allvar på samma gång.

Humor med allvarliga undertoner, gärna med svängningar, har blivit Olas specialitet. Detta är också modellen i den aktuella pjäsen ”Sådan far”.

– Föreställningen är byggd så att jag lägger upp bollarna, och Claes skruvar upp dem i krysset.

Det låter nästan som en otacksam roll för din del?

– Då får jag skylla mig själv, för det är jag som har skrivit manus, säger Ola och skrattar.

”Han skulle skriva mer”

Frågan är dock om Claes Månsson ser på pjäsen på samma sätt? Svaret finns ett telefonsamtal bort.

Enligt Ola går pjäsen ut på att han lägger upp bollarna och att du skruvar upp dem i krysset, stämmer det?

– Jasså, det säger han, svarar Claes och fnissar roat.

– Jag har inte tänkt på det, men det kanske är så. Han är väldigt speciell den här pappan, som är lite halvelak mot sin son. Båda vill att den andre ska flytta och det bäddar för spänningar i förhållandet som blir väldigt roliga, fortsätter han.

Claes Månsson ser fram emot nypremiären.

– Det ska bli jättekul och det är väldigt roligt att spela när det både är dramatik och komedi i samma pjäs , säger han, och kommer med en uppmaning till sin yngre kollega:

– Han skulle skriva mer, vettu, det är en väldigt fin pjäs han fått ihop.

Nytändning och nerver

Även Ola Hedén ser fram emot en ny turné.

– När vi slutade spela förra gången var man van, nu är det lite nytändning, lite nerver.

Han tar klivet upp på scenen och upptäcker att revygänget, som vid tiden för intervjun huserar i Dergårdsteatern, gjort ett kryss på golvet med två tejpbitar. Krysset, centralt placerat ett par meter från scenkanten, markerar den bästa platsen att stå på för att nå ut till publiken. Så vi får väl anta att det är här Ola placerar bollarna för Claes, även om denne nog kan leverera från olika platser.

– Han är bra på att skruva bollen på olika sätt, säger Ola.

Ola Hedén

Ålder: 48 år.

Bor: I Floda.

Yrke: Skådespelare, regissör och manusförfattare, driver produktionsbolaget Teater Allan.

Aktuell: Med pjäsen ”Sådan far”, som har nypremiär i Dergårdsteatern den 9 februari. I rollerna: Ola Hedén och Claes Månsson, regissör: Ulf Dohlsten, manus: Ola Hedén.

Claes Månsson om Ola Hedén: ”Förutom att han är en väldigt bra skådespelare så är han otroligt driftig, det en väldigt bra egenskap i det här yrket. Jag är inte hälften så bra på att driva saker och få dem gjorda.

Nästa pjäs: I höst uppträder Ola med monologen ”Bokslut – en tragikomisk internredovisning” på Jönköpings länsteater.

LÄS MER:Vårgårda nytt hem för klubbar i Alingsås

LÄS MER:Se alla bilderna från musikalen Innan sångerna tar slut

LÄS MER:Alströmerteatern har fått en efterlängtad renovering

ANNONS