Ett andra ansiktslyft gav XC60 ny styrka

XC60 laddhybrid har nyligen uppdaterats med större batterier och längre räckvidd på el. 455 hästkrafter i en familjesuv. Innebär detta att Volvo utklassar de tyska konkurrenterna i mellanklassegmentet?

ANNONS
|

Förra året genomgick XC60 två ansiktslyft. En uppdatering är standard halvvägs in i livscykeln, men inte två. Det andra lyftet var desto mer intressant. Alla Volvos laddhybrider i 60- och 90-serien fick större batterier och längre räckvidd för att möta den strängare koldioxidgränsen på 50 gram per kilometer, vilket berättigar miljöbonus.

Systemeffekten i toppversionen XC60 T8, som vi kör, gick från 407 till 455 hästkrafter. Och räckvidden ökade från 5,1 mil till 6,7-7,9 mil, tack vare ett större batteri på 18,8 kilowattimmar jämfört med tidigare 11,6 kilowattimmar. Vill man inte ha så mycket effekt är T6 ett vettigare val eftersom räckvidden är densamma. Priset för en basutrustad T6 börjar på 620 000 kronor. För att få T8-versionen måste man gå upp till utrustningsnivån Plus som gör att bilen startar på 720 000 kronor.

ANNONS

För dessa pengar kan man i stället köpa en eldriven familjesuv som Tesla Model Y eller Kia EV6. De tyska konkurrenternas laddhybrider; Audi Q5, Mercedes GLC och BMW X3, känns inte lika lyxiga som Volvo XC60 i grundutförande och är mer jämförbara med T6 vad beträffar pris och prestanda. Dock drar Volvo det längsta strået vad gäller räckvidd med det nya batteriet.

Köregenskaperna är i grunden trygga, men på ren el är bilen faktiskt bara bakhjulsdriven vilket kan få aktern att dansa ut i halt väglag. Utnyttjar man de 455 hästkrafterna till fullo i hybridläget känns det som att hornen växer ut rejält.

På ren el har bilen mer resonlig acceleration (även elmotorn har blivit starkare i och med uppdateringen) och man måste trampa igenom ett tydligt motstånd för att få bensinmotorn att kicka igång. En annan uppdatering är "enpedalsläget" som benämns med ett B på växelspaken. Med det aktiverat kan man reglera hastigheten enbart med gaspedalen eftersom bilen motorbromsar vid frirullning.

Enligt den officiella mätnormen WLTP kan man komma upp till åtta mil på el. Vi kommer drygt fem under våra körningar när det är nollgradigt ute. Då är vi inte överdrivet återhållsamma på gasen. Testbilen vi har är utrustad med luftfjädring som gör det njutbart att passera alla former av farthinder. Vår bil har läderklädsel men den nya ljusgråa ullblandningen ger ett trevligare och lyxigare intryck.

Infotainmentskärmen ser komiskt liten ut om man jämför med alla stora skärmar som dominerar i bilvärlden nu. Volvo använder Googles system - som är bra. Dock är fortfarande skralt med tredjepartsappar. Röstassistenten är som en lyhörd simultantolk som uppfattar kommandon så pass bra att jag uteslutande använder röstfunktionen.

En sak som kan vara bra att känna till är att alla bilar som är byggda efter vecka 5 har utrustas med bensindrivna kupevärmare i stället för elvärmare – på grund av komponentbristen. Detta betyder tyvärr att man alltid släpper ut lite avgaser – till och med när man kör i det rena elläget.

VOLVO XC60 RECHARGE T8 AWD

Grundpris: 720 000 kronor (minus 19 931 kronor i miljöbonus).

Officiell förbrukning: 0,16 liter/mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 36 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 8,4 mg/km.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter + elmotor på 107 kilowatt.

Systemeffekt: 455 hästkrafter (bensin 310 hk + el 145 hk)

Max vridmoment: 709 Nm.

Kraftöverföring: fyrhjulsdriven, åttastegad automatlåda.

Batteri (brutto): Litiumjon, 18,8 kWh.

Räckvidd på el: 7,9 mil vid blandad körning enligt WLTP.

0-100 procent: 5-13 timmar.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 150 kg.

Dragvikt: 2 250kg.

Längd/bredd/höjd: 4,70/1,90/1,65 meter.

Bagageutrymme: 468-1 395 liter.

0–100 km/tim: 4,9 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++++ (5/5)

455 hästkrafter gör T8 till den mest kraftfulla Volvomotorn någonsin. Mycket pigg drivlina med vansinnig systemeffekt. Samtidigt smidig och sömlös övergång mellan el- och bensin. Det finns ett tydligt motstånd i gaspedalen som man måste trampa igenom för att kicka igång bensinmotorn.

Ekonomi +++ (3/5)

T8:a är dyr - det går att få en bättre elbil för dessa pengar. Den billigare T6:an är mer förnuftig med 350 hästkrafter och en prislapp från 620 000 kronor innan bonus – men med samma räckvidd på el.

Miljö ++++ (4/5)

Dubbla drivlinor, med förbränningsmotor och elmotor är inte den mest effektiva lösningen men ger å andra sidan möjligheten att köra vardagens sträckor avgasfritt - och dessutom ganska långt. Vi kom som längst fem mil när det var nollgradigt.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Trots prestandan ligger fokus på komfort och trygga köregenskaper. Fyrhjulsdriften är alltid tillgänglig även efter att elen tagit slut - på ren el är bilen dock bakhjulsdriven eftersom bakhjulen drivs av en elmotor.

Säkerhet +++++ (5/5)

Krocktestad med högsta betyg i Euro NCAP.

Helhet ++++ (4/5)

Lyxig familjebil med hög komfort och riktigt mycket effekt som tack vare uppdateringen kommer ganska långt på el - fem mil en vinterdag är bra. Även om premiumkänslan är övertygande drar prislappen iväg - för samma pengar går det också att få en elsuv i samma storleksklass.

ANNONS