Klubbar som samlar entusiaster

En del bilentusiaster är finsmakare och håller sig helst till en särskild modell. För att träffa folk med samma intresse blir många av dem medlemmar i en märkesklubb – en alldeles egen värld.

ANNONS
|

LÄS MER:En positiv överraskning – men packa lätt

Det är alltid roligare att vara flera, och att brinna för en och samma sak tillsammans. Med ett tydligt gemensamt intresse blir umgänget dessutom ofta extra lätt och ledigt.

– En märkesklubb är en social plats. Där träffar man likasinnade och pratar om en viss bilmodell. Man hjälper varandra och får tips och råd. Om du engagerar dig i klubben, ställer upp och deltar, får du väldigt roligt, säger Gunnar Forssell, ordförande för Svenska Volvo Amazon-klubben.

Den bildades 1980 och har cirka 2 700 medlemmar. Liksom de flesta andra märkesklubbar drivs den som en ideell förening. Syftet är att bevara Amazonerna till eftervärlden, som en del av Sveriges kultur och historia.

ANNONS

– Amazon var min första egna bil. Den är snygg med sina mjuka former och lätt att meka med. Tillgången på reservdelar är god, vilket är viktigt för att ett fordon ska kunna överleva. Här i landet rullar fortfarande 15 000 exemplar av bilen, säger Gunnar, som även är redaktör för Amazonbladet.

LÄS MER:Skön laddhybrid – men kort färd på el

I medlemstidningarna finns ofta annonser om reservdelar, rapporter från olika evenemang och presentationer av nya medlemmar. Föreningarnas webbplatser och sidor i sociala medier kan ha en liknande funktion.

Omkring 200 av landets klubbar för äldre fordon är anslutna till Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) – det omfattar över 100 000 medlemmar. Målet är att det fordonshistoriska kulturarvet inte bara ska bevaras och utvecklas utan även användas. Det sker bland annat i samband med bilträffar. Svenska Volvo Amazon-klubben har två stora sommarträffar och medverkar utöver det på lokala arrangemang runt om i landet.

–  Då fikar man, pratar om Amazon och har rundsnack. På de större träffarna blir det ofta ett rally, som är en tipsrunda med bilen samt manöverprov. På kvällarna är det full fart med mat och musik, säger Gunnar Forssell.

LÄS MER:Hundra år i bilisternas tjänst

Till skillnad från många andra klubbar har Amazonälskarna en egen lokal, i Nossebro, där man har träffar en gång i månaden året om. Även under vintern anordnas alltså mindre möten – annars är årstiden mer förknippad med mekande eftersom få entusiastbilar rullar i fukt och kyla.

Men trots att tre av tio svenskar, enligt SCB, är aktiva i en förening har antalet föreningsmedlemmar generellt sjunkit kraftigt under de senaste årtiondena. Minst engagerade är personer upp till 40 års ålder. Det märks även hos märkesklubbarna.

– Tyvärr är situationen svår för många klubbar. Det är samma sak inom idrotten. Antagligen sitter folk hemma framför datorn i stället, säger Gunnar Forssell.

LÄS MER:Frivilliga mc-proffs rycker ut

ETT URVAL AV ANDRA SVENSKA MÄRKESKLUBBAR

+ BMW Oldtimer Club Schweden

Startår: 2010.

Antal medlemmar: 449.

Klubbtidning: Bayerisches Blatt.

Sajt: bmwcs.com/oldtimer

+ Classic Chevy Club of Sweden

Startår: 1976.

Antal medlemmar: 485.

Klubbtidning: Classic Mirror.

Sajt: classicchevy.se

+ Svenska Borgward-klubben

Startår: 1979.

Antal medlemmar: 150.

Klubbtidning: Borgward-Nytt.

Sajt: borgward.se

+ MG Car Club Sweden

Startår: 1952.

Antal medlemmar: 2 275.

Klubbtidning: MG-Bulletinen.

Sajt: mgcc.se

+ Svenska T-Ford Klubben

Startår: 1955.

Antal medlemmar: Cirka 350.

Klubbtidning: T-Bladet.

Sajt: stfk.se

ANNONS