Tacksamt att vårda gammal Amazon

Kjell Prennfors skaffade sin första innan han ens tagit körkort. Sören Pettersson skulle först bara ha en bruksbil. Nu har de var sin Volvo Amazon – två riktiga pärlor som båda fått ett ordentligt lyft.

ANNONS
|

LÄS MER:Mer hetta när VW kläs i spansk kostym

För 65 år sedan lanserades Volvos exportsuccé Amazonen. Fortfarande rullar de på våra vägar – nu ofta som samlarbilar. Kjell Prennfors och Sören Pettersson har var sitt praktexemplar.

När Kjell skaffade sin, för snart 15 år sedan, hade den stått länge och var matt i lacken, hade en läckande kopplingscylinder och dåliga framskärmar. Men det var också de enda skavankerna. Nu har han byggt om den till en kopia av sin första Amazon, som införskaffades när han var 16 år i slutet av 1970-talet.

– Det är samma årsmodell, 1965, och samma blå färg som min allra första bil. Det känns jättebra, säger Kjell Prennfors.

ANNONS

Den är rallyinspirerad, precis som ungdomarna ville ha sina fordon på den tiden, med fyra extraljus, egentillverkad rallypanel och kort växelspak. Dessutom har den fått en trimmad, ny motor: en B20 - som egentligen introducerades först till årsmodellen 1968 - med Weber 45-förgasare. Motorljudet går inte att ta miste på.

– När jag var ung gick en trimmad motor knappt att köra på tomgång. Min nya går som en klocka. Vi har inte kollat effekten men jag gissar på 150 hästar. Det kan jämföras med hälften i en B18 som var originalet.

LÄS MER:Laddhybriden – alltid klimatsmart?

Han har låtit en expert designa motorn, som är finjusterad och balanserad. Snart ska bilen också få en nyrenoverad bakaxel och en ny växellåda med överväxel.

Hur mycket kör du?

– Det blir på någon bilträff ibland och under fina sommarkvällar. Men bilen tillför verkligen något genom att bara finnas.

Kompisen Sören Petterssons Amazon från 1967 har en annan historia. Han köpte den för snart 20 år sedan – av kvinnan som sedermera blev hans sambo – och skulle använda den som bruksbil. Men som den bilälskare han är kunde han inte låta bli att renovera fordonet. 2017 plockade han ner det i smådelar och nu är Amazonen som ny.

– Vi åkte med den och en fin gammal husvagn till Norrland i somras. Det var många som ville prata med oss då, säger Sören och skrattar.

Hans bil har också en trimmad motor, annars är det mesta original. Men färdig med den är han inte.

– Det finns alltid grejer att förbättra.

Bilmodellen är tacksam eftersom den går att meka med själv och reservdelar finns, både nytillverkade och gamla i nyskick. Den som har råd skulle kunna köpa delar till en hel bil.

Kjell Prennfors första Amazon från 1965 kostade 4 500 kronor år 1977, när han köpte den. 30 år senare betalade han 28 000 kronor för sin ”nya” – och i dag är den värd bra mycket mer. I bilannonser finns Amazoner i sämre skick som kostar från ungefär 30 000 kronor, och mer välbevarade som går på över 100 000 kronor.

Skaffar du en äldre Amazon kan den med andra ord bli en investering på sikt. Den väcker ömma känslor hos många - precis som många andra gamla Volvomodeller gör.

VISSTE DU DETTA OM AMAZON?

+ Volvo Amazon fick sitt namn efter det kvinnliga krigarfolket i grekisk mytologi.

+ De första årsmodellerna, 1957 till 1959, var tvåfärgade.

+ Av de svensksålda Amazoner som finns kvar är årsmodell 1966 den vanligaste.

+ Amazon hade ett mer genomtänkt utseende än Volvos andra bilmodeller på den tiden: mjuka former inspirerade av italiensk, brittisk och amerikansk bildesign.

+ Handbromsen sitter på vänster sida. Det beror på att man från början tänkte ha en soffa i stället för två stolar framtill i bilen.

+ År 1965 vann svenskarna Carl-Magnus Skogh och Lennart Berggren Akropolisrallyt med en Amazon.

Källa: Volvo och Amazonklubben.

LÄS MER:En vässad Rolls-Royce för yngre miljonärer

LÄS MER:Skön Polestar snålar med det elementära

ANNONS