Vi ifrågasätter den politik som förespråkas av Kristdemokraterna (KD) som innebär att utsläppen fram till 2030 kommer att öka med 5,9–9,8 miljoner ton till 2030, skriver Joakim Järrebring och Anton César, Socialdemokraterna.
Vi ifrågasätter den politik som förespråkas av Kristdemokraterna (KD) som innebär att utsläppen fram till 2030 kommer att öka med 5,9–9,8 miljoner ton till 2030, skriver Joakim Järrebring och Anton César, Socialdemokraterna. Bild: Totte Vesterlund

Replik: Utsläppen ökar med KD:s politik

Vi ifrågasätter den politik som förespråkas av Kristdemokraterna (KD) som innebär att utsläppen fram till 2030 kommer att öka med 5,9–9,8 miljoner ton till 2030, skriver Joakim Järrebring och Anton César, Socialdemokraterna.

ANNONS
|

Svar till: ”Ökat internationellt klimatarbete och kärnkraft ger nettonollutsläpp”.

Vi socialdemokrater ser den gröna omställningen inte endast som en nödvändighet utan också en möjlighet. Vi vill stärka Sveriges beredskap, med mer svenskt i tanken och mer svenskt på tallriken, där svenskproducerat biobränsle är en nyckelfaktor. Vi vill även se en snabb ökning av Sveriges elproduktion med minst 60 Twh fossilfri kraft till 2030 för att trygga de viktiga investeringar i framtidens teknik som näringslivet planerar från norr till söder, så att jobb, tillväxt och välstånd kommer alla svenskar till del.

Vi ifrågasätter den politik som förespråkas av Kristdemokraterna (KD) som innebär att utsläppen fram till 2030 kommer att öka med 5,9–9,8 miljoner ton till 2030.

ANNONS

För det första underminerar ett ensidigt fokus på subventioner av fossila bränslen incitamenten för en snabb omställning till mer hållbara transportformer. Vi måste istället investera i hållbara alternativ till fossila bränslen, såsom elektrifiering av transportsektorn och produktion av biogas och biodrivmedel. Vårt förslag om ett Sverigebränsle, med ett fokus på ökad produktion och inblandning av svenskt biodrivmedel och en tankrabatt för vanligt folk i glesbygd är ett tydligt exempel på en mer långsiktigt hållbar och utjämnande politik.

Kihlström och Svensson hävdar också att regeringens klimathandlingsplan kommer att leda till minskade utsläpp nationellt och globalt. Men faktum är att alla relevanta expertinstanser har dömt ut åtgärderna i klimathandlingsplanen som ineffektiva för att nå klimatmålen. Den enskilt viktigaste åtgärden som regeringen själv bedömer ska kunna ge bäst effekt på utsläppen är ett utsläppshandelssystem för transporter. Men det som regeringen glömmer att nämna är att ett sånt system skulle direkt höja bränslepriserna för vanligt folk.

Det finns heller inget stöd för att klimatbistånd skulle kunna ersätta åtgärder i Sverige, något som regeringens egna klimatutredare John Hassel skriver under på. Och oavsett hur man ser på kärnkraftens möjligheter som konkurrenskraftig teknik för elproduktion, så kommer den att kunna vara på plats tidigast 2035, samtidigt som utsläppen måste minska här och nu. Att lyfta fram kärnkraft och klimatbistånd som de åtgärder som ska kompensera de ökade utsläppen som regeringens politik själva orsakar är inget annat än ett luftslott.

Joakim Järrebring (S), riksdagsledamot

Anton César (S), EU-kandidat

LÄS MER:Insändare: KD levererar: Sänkta bränslepriser från nyår

LÄS MER:Insändare: Kontraproduktivt subventionera fossildriven bilism

LÄS MER:Debatt: Jimmiepriser inte bäst för Sverige

LÄS MER:Replik: Ökat internationellt klimatarbete och kärnkraft ger nettonollutsläpp

ANNONS