"Man känner sig som en del av kundernas liv”

Individens eller butiksägarens ansvar att alla håller avstånd och undviker smitta? För Anna Gunnarsson och Richard Wartmark på Hemköp i Herrljunga är svaret inte givet. De månar om sina kunder, och extra mycket nu under pandemin.
– Man känner sig som en del av kundernas liv, menar Anna.

ANNONS
|

”Hakuna matata” står det på en av dem. En annan har ditmålade fiskar. En tredje en astronautdräkt.

Elsa Kugelmann Persson står i kassan, väl skyddad bakom en plexiglasskiva med texten ”Hakuna matata!”
Elsa Kugelmann Persson står i kassan, väl skyddad bakom en plexiglasskiva med texten ”Hakuna matata!” Bild: Jenny Schagerlind

Hemköp i Herrljunga var bland de första butikerna i trakten som satte upp plexiglasskivor vid kassan när coronapandemin drog in över Sverige förra våren.

Då sa vi att vi ska fira när vi tar ner plexiglasskivorna, men nu känns det som att det kommer att vara en permanent grej,

Sedan dess har många butiker följt deras exempel, även om inte alla har försökt sig på uppiggande dekorationer av det här slaget.

– Vi åkte bara ner till brädgården här i Herrljunga som fixade det på en dag. Det kändes bra att gynna ett lokalt företag också, tycker Anna.

– Då sa vi att vi ska fira när vi tar ner plexiglasskivorna, men nu känns det som att det kommer att vara en permanent grej, fortsätter hon. Man är ju ganska utsatt i kassan och det känns som att man får ett extra skyddsskal med plexiglaset.

ANNONS

Ja, plexit skyddar både personalen och kunderna. Och det är bara en av många försiktighetsåtgärder Anna Gunnarsson och Richard Wartmark har vidtagit det senaste året. Munskydd och visir finns exempelvis till alla anställda. Och reflexvästar med texten ”Tack för att du håller avstånd”.

– Det blir en liten reminder för kunderna, säger Anna. Det känns som att många har slappnat av lite nu eller inte tänker sig för.

Man märker på många som kommer in att det här är det sociala de kan få just nu.

Anna driver Hemköp ihop med sin man Peter Gunnarsson och Richard Wartmark som är hennes kusin. Den dag AT hälsar på i butiken är Peter inte på plats, men Anna och Richard tar emot och bjuder in mig på kontoret där vi slår oss ner för att prata pandemi och matbutiker.

I en tid när många andra handlare går på knäna är utmaningen en helt annan för alla som säljer livsmedel i större butiker. Folk slutar förstås inte att handla mat på grund av ett virus. Snarare tvärtom...

– Man märker på många som kommer in att det här är det sociala de kan få just nu. De törstar så efter något socialt och många kunder står gärna och pratar med varandra mellan hyllorna, konstaterar Anna.

Som inte tycker att det är helt oproblematiskt.

– Jag har varit stressad, medger hon. Häromdagen var det till exempel 61 kunder i butiken samtidigt. Det får vara max 67... Många kommer in två och två och där kan man inte säga att någon åldersgrupp är värre än någon annan.

Men känner du att det är ert ansvar att kunderna håller avstånd till varandra?

– Både och. På ett sätt är det ju individens. Samtidigt skulle vi kunna få ett påpekande från Länsstyrelsen om kunder står nära varandra och pratar.

Då i vintras, när andra vågen kom, tycker jag att folk visade som mest hänsyn.

Anna, Richard och Peter är franchisetagare, men har ändå en hel del centrala riktlinjer från Hemköp att förhålla sig till.

– Nu under pandemin har det varit skönt, tycker Richard. Länsstyrelsen har varit här och gjort kontroll och då var det bara att visa dem våra riktlinjer och hur vi följer dem, och så var det lugnt.

Han konstaterar att mediebevakningen av pandemin till stor del styr kundernas beteende.

– Då i vintras, när andra vågen kom, tycker jag att folk visade som mest hänsyn. I maj förra året började vi ju med e-handel och användandet av den tjänsten peakade strax före jul. Just nu når vi inte maxtaket, men användningen ökar när det kommer nya restriktioner, säger Richard.

Apropå det, märkte ni någon skillnad då det kom nya riktlinjer kring munskydd för en månad sedan?

– Ja, fler kunder har haft munskydd sedan dess, särskilt äldre.

Häromveckan var det extremt. Det vällde in gäng och äldre kunder tryckte sig mot hyllorna.

Ett pandemiproblem som både Hemköp och flera andra matbutiker i Herrljunga brottats med till och från är ungdomsgäng. Eftersom både högstadieskolan Altorp och gymnasiet Kunskapskällan ligger på gångavstånd passar många elever på att köpa godis och dricka på sina raster. Och de kommer ofta i stora klungor även om bara en eller två ska handla.

Hemköp har satt en skylt utanför butiken, där man vädjar till de skolelever som inte ska handla att vänta ute. Men det har inte alltid hjälpt.

– När undervisningen var på distans var det väldigt lugnt och skönt här. Men häromveckan var det extremt. Det vällde in gäng och äldre kunder tryckte sig mot hyllorna, berättar Anna. Då fick vi gå ut med en ny vädjan till Altorpseleverna via skolans rektor.

Det händer mycket här som nog aldrig hade hänt på Hemköp i Stockholm eller Göteborg...

Pandemin till trots tycker både Anna och Richard att de har ett kul och stimulerande jobb.

– Jag tycker att det är roligt att det är så socialt. Ingen dag är den andra lik. En klassisk klyscha, men det är verkligen så, menar Richard.

– Man blir en så stor del av hela bygden, instämmer Anna och berättar skrattande hur de får hjälpa till med lite av varje.

Allt från att beställa taxi till att ordna fram en låssmed när någon kund råkat bli utelåst därhemma.

– Man känner sig som en del av kundernas liv. Just för att vi är på en liten ort. Det händer mycket här som nog aldrig hade hänt på Hemköp i Stockholm eller Göteborg...

LÄS MER:Alltid fredagskänsla för handlaren Christer Sjöbring

LÄS MER:"Det verkar som att alingsåsarna är stolta över oss"

LÄS MER:Alla mänskliga möten ger Mathias ny energi

LÄS MER:De lokala företagen blev Lenas räddning

Anna Gunnarsson

Ålder: 42 år

Familj: Maken Peter och barnen Hugo, 14 år och Stina, 12 år.

Bor: I Herrljunga.

Gör: Driver Hemköp i Herrljunga tillsammans med maken Peter och kusinen Richard.

Utbildning: Läst butikschefsprogrammet på högskolan.

Tidigare jobb: Musiklärare och produktionsledare på Autoflator.

Fritidsintressen: Rider och stickar. Gillar även odling.

Richard Wartmark

Ålder: 25 år.

Familj: Sambon Emma och dottern Wilma, 1,5 år.

Bor: i Herrljunga

Gör: Driver Hemköp i Herrljunga tillsammans med kusinen Anna och hennes man Peter.

Utbildning: Samhällsvetenskapligt program på gymnasiet och Axfoods ledarskapsutbildning.

Fritidsintressen: Spelar fotboll i Vårgårda IK.

ANNONS